torstai 12. helmikuuta 2015

Ylipitkä agiliitopostaus

Olin vähän niin kuin ajatellut, etten kirjoita yksityiskohtaisesti jokaisista treeneistä, mutta oon sit kuitenkin kirjoitellut kaikista muistioita luonnoksiin, kun joka kerralla tulee niin paljon hyviä vinkkejä ja muistettavaa! En nyt viitsi jättää julkaisemattakaan, mutta ehkä joku hyötyy ratapiirroksista. Voitte myös skipata ekat kolme muistiota ja tsekata vaan videot lopusta :D
Iloinen pieni koira :D
 Vuoden kolmansissa agitreeneissä 21.1. tehtiin Griffinin suoraa. Toinen kouluttajamme oli laittanut sen etukäteen ryhmämme Facebook-ryhmään ja mun piti googlettaa, että mikä se on.. :D Ei oo kauheen tutuksi tulleet eri ohjauskuvioiden tai treenien nimet pikkupaikkakunnalla. Googlesta ei ollut apua, mutta tällainen se sitten oli:
Ja meni muuten tosi hyvin! Kouluttaja oli maalissa palkkaamassa ja Halti juoksi hirmuisen lujaa. Mun valssit meni ihan hyvin, jännä juttu oli tosin että kun ohjasin oikealta puolelta (koira vasemmalla), ne valui liian laajoiksi/tein ne liian kaukana hyppysuorasta. Ja kun taas ohjasin vasemmalta puolelta, koira oikealla, valssit oli tosi hyviä ja tiukkoja! Jännä sinänsä, kun mulle on kuitenkin se oikealta puolelta ohjaaminen luontevampaa siksi, kun oon aloittanut koiraharrastuksen tokolla ja koirat on olleet aina kovin vasemmanpuoleisia. Haltin kanssa onkin tämän takia tärkeää muistaa treenata paljon sitä, että se on mun oikealla puolella. Toisaalta, ne laajat valssit pohjaa taas siihen, että oon tottunut antamaan koiralle paljon tilaa kaarroksissa. Kummastelinkin kouluttajalle, että miten koiran on tarkoitus mahtua mun ja siivekkeen välistä kun valssi piti tehdä niin lähellä, mutta hyvinhän se mahtui. Tuo collie on niin paljon ketterämpi kuin Nemo ja Nita.
Kuvat aamulenkiltä 24.1.
Mutta joo, Griffinin suora meni siis hyvin ja kyllä muuten tunsi sitten illalla juosseensa lujaa! Toisena juttuna sillä kertaa tehtiin kahdella aidalla kahdeksikkoa takaakierroilla ja lähetyksillä, ja sekin meni aika kivasti. Kyllä Halti alkaa pikkuhiljaa takaakiertoakin oppia, hyvä mieli jäi treeneistä :)
Seuraavana päivänä käytiin Annin ja Lennun kanssa vapaavuorolla hallilla. Halti teki pieniä radanpätkiä ja meni tosi hyvin! Lisäksi tehtiin boksia samalla tavalla kuin ekalla treenikerralla, aluksi nurkista korotettuna ja sitten takareuna laskettuna. Hyvin meni sekin :-)
 28.1. varsinainen "pääkouluttajamme" piti mukavat tekniikkatreenit. Rata oli tällainen:
Tällä kertaa opin, mitä ovat päällejuoksu, niisto, puolivalssi ja sokkari. Jee! Koska eka sanakoe? :D Alku vähän jännitti, koska Halti hädin tuskin osaa niitä takaakiertoja ja saatiinkin monta kertaa ottaa homma uusiksi, kun liikuin liian aikaisin vaikka Halti ei vielä osaa lukita takaakiertoa. Helpotettiin ottamalla aluksi ihan kolmoselta, sitten kakkoselta ja sitten ykköseltä, ja tehtiin muutenkin rataa pätkissä, kouluttaja palkkasi putkien jälkeen.
raawr
Päällejuoksu ei meinannut mennä blondin päähän yhtään, ensin peruuttelin tottakai eikä ne jalat millään osoittaneet siihen seinään mihin piti! :D Vain yläkroppa kääntyy! Halti oli kuitenkin tosi pätevä. 7-9 pätkän valssit onnistui yllättävän hyvin, mä kerkesin ja pentu tuli ohjauksiin mukaan! Putkellakin onnistui persjättö hyvin. Haltin kanssa ei tehty loppusuoraa ollenkaan, harjoiteltiin vain niistoa putken jälkeisellä hypyllä. Meille näytettiin treenien alussa myös, miten siinä tehdään niistosokkari, mutta sitä mun ei onneksi tarvinnut tällä kertaa vielä opetella :D Liikaa liikkuvia, kääntyviä ja vaihtuvia ruumiinosia!
Kouluttaja kehui, että Halti on hieno lassie ja pojalla taisi olla aika hauskaa - sukkatennispallon saatuaan se riehui ja pomppi se suussaan, heitteli palloa niin että kerran melkein osui mua sillä päähän... Ihana Haldir, se on aina niin iloinen! Vaikka alussa jouduttiin hinkkaamaan ohjaustani tosi paljon, saatiin kuitenkin loppujen lopuksi asiat onnistumaan ja oli ihan hirmu kivat treenit! On mukavaa kun on kärsivällinen ja kannustava kouluttaja. Jäi niin hyvä mieli treeneistä, skottipoika on pätevä! :) Nyt aletaan muuten jo pikkuhiljaa päästä juoksemisen makuun, voi että mulla on ollut ikävä sitä! Ette usko kuinka ihanaa oli pitkästä aikaa piirtää rataakin flexitrackilla :D
Viime viikolla eli 4.2. tehtiin supervaikeita juttuja. Seuralla oli edellisenä viikonloppuna ollut Juha Oreniuksen valmennus, ja sen rata oli jätetty halliin. Sitä siis ohjelmassa, huh huh! Radalla harjoiteltiin taas puolivalssia, mutta pääteemana oli saksalainen. Oon harjoitellut sitä viimeks vuonna 2010 Nitan kanssa ja ennen omaa vuoroa tuntui, ettei mitenkään selvitä näin vaikeaa rataa läpi. Tehtiin aluksi pätkissä ja suoran putken jälkeisellä hypyllä kouluttaja palkkasi, kun Halti ei vielä osaa takaaleikkausta.
Vaatihan se muutamia toistoja, mutta sitten lähti sujumaan hyvin, ja niinpä vain mekin pikku Haltin kanssa tehtiin vaikea valmennusrata melkein kokonaan läpi. Ja osattiin jopa yllättävän hyvin! Pikkuhiljaa pentu lähti irtoamaan aina paremmin ja otti fokusta leluun eikä jäänyt enää vilkuilemaan, mihin Iipu jäi. Takaakierrotkin sujui jo tosi hienosti! Kouluttajamme kehui taas Haltia, siitä tulee kuulemma hieno agilitykoira ja olihan se vallan mainio <3
<3
Seuraavana päivänä käytiin vapaavuorolla Josen ja Darwinin kanssa. Tehtiin Haltin kanssa samaa pätkää kuin treeneissä ja sain muutaman videon, kiitos Joselle kuvaamisesta! Voi että olin innoissani. Katsoin videoita läpi kerta toisensa jälkeen silmät kosteina, ihan kuin olisin vasta aloittanut agilityn :DD Omaan silmään meno näyttää aika kivalta, Haltihan osaa! Mua aina vähän jännittää ryhmätreeneihin lähtiessä, kun tiedän että siellä treenataan vaikeita ohjauksia. Mietin että eihän Halti osaa vielä paljon mitään, mutta osaahan se! Toki sitä pitää vielä saatella esteille, mutta äkkiä se oppii irtoamaan ja siitä muuten tulee nopea! Nyt irtoaa jo ääntäkin radalla, mulla on vähän totuttelemista haukkuvaan koiraan :D Pari kertaa Halti on yrittänyt haukkua lähdössäkin, mutta siihen oon puuttunut tiukasti. Radalla voi mun puolesta haukkua mutta en halua, että räyskyttää yhtään turhaa.
Oon sanonut meidän ohjaajille, että mulle pitää huomauttaa jos kumartelen radalla. Se on ehkä mun isoin ongelma ohjauksessa, ja tokalla kerralla mulle sanottiinkin että näin ison koiran kanssa mulle on merkittävä etu, jos olen pystyssä. Samoin turhaan peruutteluun pitää kiinnittää huomiota. Näillä videoilla näyttää niiden suhteen melko positiiviselta, joskin valsseissa ja takaakierroissa oon edelleen turhan alhaalla. Mutta mä opin!
Niin, ja tuntuu muuten niin hienolta että uskallan harjoitella jotain saksalaista ja ties mitä ohjauskuvioita. Nemon ja Nitan kanssa en koskaan olisi uskaltanut yrittää, koska niiden kanssa ei oltu harjoiteltu vaikeampia ohjauksia juuri ollenkaan. Haltin kanssa ei tarvitse miettiä, hyytyykö vauhti tai haahuileeko se selän takana johonkin väärään suuntaan. Tietysti se oppii ne, koska sillä ei ole mitään aikaisempia "oletusarvoja" radalla liikkumisesta. Pahoittelut että tää meni tällaiseksi itsehehkuttamiseksi, mutta tää on mulle oikeasti aika iso juttu. Oon käynyt viikoittain agilitytreeneissä viimeksi noin kaksi vuotta sitten. Voi Halti kun olet ihana <3
Vapaavuoron ratatreenit meni niin hyvin, ettei mun yksinkertaisesti tarvinnut tehdä muuta. Boksia kuitenkin treenattiin tälläkin kertaa, ja tässä videota myös siitä:
Eka vaihe jossa kehikko on kokonaan jogurttipurkkien päällä ei valitettavasti tullut, koska kamera lopetti jostain syystä kuvaamisen itsestään ennen kuin kerettiin aloittaa. Mutta eipä siinä mitään ihmeempiä ollut, tässä siis seuraavat vaiheet.

6 kommenttia:

  1. Kylläpä näytti teidän meno hienolta, varsinkin tuolla Oreniuksen radalla! Myöhän saatiin tehtyä sitä ehkä kolmen esteen pätkissä, koska ohjaus kuseeeeeee aina. :D Koira varmaan osais, jos ohjaaja tajuais jostain jotain. ;D

    Ihana Haldir!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä se siitä, yleensä ohjaajatkin alkaa ennen pitkää alkaa tajuta ;) Haldir on kyllä aika ihana!

      Poista
  2. Voi ei, mä en vaan kestä, kun tulen näistä sinun teksteistä vaan niin onnelliseksi :'D Näyttää ihan tosi hyvältä tuo meno, sehän menee justiinsa sinne minne näytetään!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin näköjään menee, oon aika positiivisesti yllättynyt :D Kiva kun tuut onnelliseksi mun jutuista! :3

      Poista
  3. Vaau! Teillähän menee tosi kivasti! :)

    VastaaPoista